تمامی پروژه‌های «تحلیل کسب و کار – Business Analysis» از چرخه عمر مشابهی استفاده می‌کنند. پروژه مجموعه‌ای از اقدام‌هاست که در چارچوب زمانی از پیش تعیین‌شده‌ای، هدف مشخصی را دنبال می‌کنند، از همین‌رو توصیف و سازماندهی فعالیت‌های «تحلیل کسب و کار – BA» در چارچوب یک پروژه و با مراحل مشخص می‌تواند منطقی باشد.

۱) برنامه‌ریزی پروژه

برنامه‌ای برای انجام کارها تنظیم کنید و حداقل در مورد رویکرد تحلیلی خود کمی تامل کنید!

۲) تعریف و تعیین گستره کار پروژه

گستره کاری پروژه را تعریف و مستند کنید و در عین حال «مساله کسب و کاری» مورد نظر را بدون تصمیم‌گیری در مورد راهکار / راه‌حل، تحلیل کنید. این اقدام، شناسایی فرصت یا مساله پیش‌روی سازمان را که باید مورد توجه قرار گیرد، در بر می‌گیرد.

۳) استخراج، تحلیل، اطلاع‌رسانی و گفتگو در مورد الزامات

این وظایف، سهم بزرگی از کاری که باید متخصصان تحلیل کسب و کار در قالب پروژه انجام دهند را در بر می‌گیرد و شامل درک نیاز واقعی کسب و کار، یافتن علت یا علل ریشه‌ای مساله کسب و کار و اطلاع‌رسانی آن به ذی‌نفعان مرتبط و گفتگو در مورد آنهاست.

۴) طراحی راه‌کار

تحلیل‌گران کسب و کار به طور معمول مسوول این کار نیستند و به طور معمول تیم راه‌کار را در مسیر طراحی راه‌کار پشتیبانی می‌کنند.

۵) خلق یا خرید راه‌کار

تیم پروژه و سازمان باید براساس نتایج اقدام‌های گام‌های ۴گانه پیشین در مورد خرید راه‌کار در قالب یک بسته آماده، خلق آن در سازمان یا برون‌سپاری ایجاد آن به گروهی در خارج از سازمان‌شان، تصمیم‌گیری کنند. در این زمان مسوولیت شما به عنوان تحلیل‌گر کسب و کار اطمینان از تحقق نیاز کسب و کاری توسط راه‌کار است که به طور معمول در قالب اهداف پروژه و الزامات کسب و کاری تعیین و بیان می‌شوند.

۶) آزمون و تست راه‌کار

پس از طراحی و خلق راه‌کار، لازم است با همکاری تیم تست تحقق نیازهای کسب و کاری توسط راه‌کار را اعتبارسنجی کنید.

۷) پیاده‌سازی راه‌کار

از به‌کارگیری راه‌کار توسط سازمان (کسب و کار) اطمینان پیدا کنید. همزمان با عرضه راه‌کار، شما باید به‌طور فعالانه با ذی‌نفعان پروژه در ارتباط باشید و کار کنید. ممکن است به عنوان عامل تغییر کار کنید، از نیاز به تغییر حمایت کنید و در عین‌حال کاربست سیستم را به کاربران جدید آموزش دهید.

۸) مرور و بررسی پس از پیاده‌سازی

پس از پیاده‌سازی راه‌کار باید از تحقق اهداف تعریف شده برای پروژه در پاسخ به نیاز کسب و کاری یا استفاده از فرصت‌ها، اطمینان بیابید. در صورت عدم پاسخ موثر به نیاز کسب و کاری، این انحراف و اختلاف، ممکن است اجرای پروژه‌های دیگر را ضروری نماید. به طور مشخص شما باید اطمینان بیابید که سازمان (کسب و کار) در عمل از راه‌کار فراهم شده استفاده می‌کند و اگر چنین نیست، چی دلیلی دارد (چرایی عدم استفاده از راه‌کار)؟

 

 

منبع: https://www.dummies.com

 

در صورت تمایل در شبکه‌های اجتماعی با من همراه باشید.

تلگرام

لینکدین

اینستاگرام