در عصر دیجیتال، سرعت یادگیری و پاسخ و واکنش سریع به شرایط بازار برای سازمان‌ها ضروری است. تکامل در چابکی سازمانی مفاهیم و ابزارهایی را برای سنجش و امکان‌پذیر ساختن چابکی کسب و کار از طریق مدیریت مبتنی بر شواهد (لینک) (Evidence-Based Management – EBM) شامل می‌شود. تکامل در چابکی سازمانی همچنین بر اهمیت طراحی سازمانی و فرهنگ سازمانی را تاکید می‌کند و عوامل انسانی، فرآیندها و ساختارهایی که می‌توانند چابکی به کمک اسکرام را ارتقا دهند یا مانع آن شوند، مورد توجه قرار می‌دهد.

مدیریت مبتنی بر شواهد (EBM)، ضمن تاکید بر استفاده از نظریه تجربه‌گرایی در توسعه محصولات با ارزش بالا، بر تصمیم‌گیری‌های منطقی و مبتنی بر داده‌ها تاکید دارد. مدیریت مبتنی بر شواهد مجموعه‌ای از دیدگاه‌ها را در مورد توانایی سازمان در تحویل ارزش مطرح می‌کند. از این مجموعه دیدگاه‌ها، تحت عنوان حوزه‌های ارزش کلیدی (Key Value Areas – KVAs). این حوزه‌ها اهداف سازمان (ارزش تحقق نیافته)، وضعیت فعلی سازمان نسبت به آن اهداف (ارزش فعلی)، توانایی سازمان در عرضه ارزش (زمان ورود به بازار) و اثربخشی ارزش عرضه ارزش (توانایی نوآوری) را مورد توجه قرار می‌دهد. باید توجه داشت که برای تکامل و پرورش فرهنگ سازمانی چابک، طراحی سازمانی و استفاده از ابزارهایی که می‌توانند به راهبری تغییرات سازمانی ارزش محور تکرار شونده و تدریجی کمک کنند، ضروری است.

علاوه براین، اسکرام از تجربه‌گرایی و خودسازماندهی برای برنامه‌ریزی سبد پروژه (Portfolio Planning) بهره‌ می‌گیرند. توجه به این نکته مهم است که این رویکرد بر تمام سازمان تاثیر می‌گذارد و پیامدهای آن تنها متوجه راهبران چابک، اسکرام‌مسترها، مالکان محصول و توسعه‌دهندگان نخواهد بود. به بیان دیگر هر فردی که با تیم یا تیم‌های اسکرام تعامل دارد (تبادل ورودی یا خروجی)، تحت تاثیر عملکرد تیم در سازمان خواهد بود.

اسکرام‌مسترها و رهبران چابک به طور ویژه به «تکامل در چابکی سازمانی – Evolving the Agile Organization» توجه دارند، اما در عین حال باید توجه داشت که درک روشن تمامی نقش‌ها در سازمان از چشم‌انداز رشد، مولفه‌ای اثرگذار و کلیدی است و از همین‌رو لازم است ایجاد این درک در تمامی نقش‌ها مورد توجه قرار گیرند.

حوزه‌های کلیدی تمرکز

در هر یک از شایستگی‌ها، تعداد از حوزه‌های تمرکز، دیدگاه دقیق‌تری را از دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای تسلط بر آن شایستگی ارایه می‌کنند.

فرهنگ و طراحی سازمانی

سازمان‌های متعارف معمولا براساس مفاهیم مبتنی بر تیلوریسم و تولید انبوه شکل گرفته‌اند و تلاش می‌کنند بر همین اساس نیز به مسایل ساده واکنش نشان دهند. این در حالی است که مواجهه با مسایل پیچیده مستلزم شیوه‌های متفاوتی در سازماندهی هستند. این حوزه تمرکز، ویژگی‌های اساسی یک سازمان چابک را تشریح می‌کند که عبارتند از: ساختار، فرهنگ و طراحی سازمان. یک متخصص می‌تواند درک روشنی از سازمان چابک و چگونگی به نظر رسیدن آن داشته باشد و در عین‌حال رویکردهایی را که برای چابک‌سازی یک سازمان متعارف ضروری هستند، شناسایی کرده و مورد استفاده قرار دهد. آنها در عین‌حال می‌دانند که چگونه نیازهای چابک و چابکی را با واقعیت‌های موجود در سازمان‌های سنتی متعادل کنند.

برنامه‌ریزی سبد پروژه

در بسیاری از سازمان‌های بزرگ، کارها در بافتار گسترده‌تری که از آن تحت عنوان سبد یاد می‌شود، عملیاتی می‌شوند. این سبد می‌تواند محصول، سیستم، جریان ارزش، زنجیره ارزش یا حتی برخی طرح‌ها (Programs) را شامل شود. این حوزه تمرکز موارد زیر را تشریح می‌کند:

  • برنامه‌ریزی چابک سبد چگونه به نظر می‌رسد؟
  • چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • اصول آن کدامند؟
  • شیوه‌های مرتبط با آن کدامند؟

متخصصان چابک در جریان کار می‌توانند به درک روشن‌تری از ضرورت تفاوت میان برنامه‌ریزی سبد پروژه در چابک و برنامه‌ریزی متعارف سبد پروژه برسند، که نتیجه آن توانایی کار با محصولات و سیستم‌های پیچیده خواهد بود. در این فضای فکری، متخصصان درک روشن‌تری نسبت به چالش‌های مدیریت وابستگی‌های متقابل و انتخاب‌های پیش‌رویشان به‌دست می‌آورند و در عین حال مطمئن می‌شوند که چابکی تیم در مسیر برآورده شدن نیازهای سازمان (که گستره بزرگتری را پوشش می‌دهد) مختل نخواهد شد.

مدیریت مبتنی بر شواهد

«فرآیند تجربه‌گرایی» مفهومی اساسی در اسکرام است، که بر پایه این ایده اصلی شکل گرفته که برای برنامه‌ریزی موثر و خلق و تحویل ارزش، تجربه واقعی ضروری است. مدیریت مبتنی بر شواهد با استفاده از ایده‌ها و شیوه‌های متنوع، حوزه‌های سنجش و اندازه‌گیری گسترده‌ای را توصیف می‌کند که برای بهره‌گیری از رویکرد موثر مبتنی بر تجربه (تجربه‌گرایی) در تحویل ارزش برای هر محصولی قابل استفاده است. در این حوزه تمرکز چیستی «مدیریت مبتنی بر شواهد» و چگونگی کاربست آن برای هر گونه‌ای از محصول تشریح می‌شود. لازم است کاربران و متخصصان اسکرام، مفهوم مدیریت مبتنی بر شواهد (EBM) را درک کنند و نحوه به‌کارگیری آن برای فعال‌سازی فرآیند تجربی مبتنی بر «ارزش و کسب و کار» را بیاموزند.

 تصاویر به کمک sora.chatgpt.com خلق شده‌اند.

منبع: www.Scrum.org

در صورت تمایل در شبکه‌های اجتماعی با من همراه باشید.

تلگرام

لینکدین

اینستاگرام