چیستی: دستیابی به توافق تیمی پس از مواجهه با دیدگاههای متفاوت.
چهموقع: در تمام طول پروژه.
نتیجه / نتایج: استمرار همکاری و انسجام تیمی.
منابع و دلایل بروز تعارض
شیوههای کلی
اختلافها و تعارضها را به موقع و هر چه زودتر شناسایی کرده و تا زمانی که هنوز کوچک هستند و ریشهدار نشدهاند، به آنها بپردازید. با استفاده از پرسشهای با انتهای باز اطلاعات گردآوری کنید و در جستجوی درک منبع تعارضها و اختلافها باشید.
شیوههای متنوعی برای مدیریت تعارضها وجود دارد از جمله اعمال فشار (استفاده از اختیارات برای اجبار به پیوستگی و انسجام)، نادیدهگرفتن (ادامه کارها بدون برطرف کردن تعارض)، سادهسازی یا Smoothing (حداقلسازی تعارضها با بهبود روابط بین فردی)، تقابل و سازش (مصالحه). برای تیمهایی که باید در طول پروژه با یکدیگر همکاری کنند شاید تنها دو روش آخر تا حدی در بلند مدت کارایی داشته باشد.
گاهی اوقات نمیتوان تضادها را به روشی مورد قبول تمامی اعضای تیم برطرف کرد، در این شرایط حل موفقیتآمیز مساله اغلب از طریق «راه سومی» که متفادت از ایدههای اولیه تیمی و در عین حال مورد تایید تمامی از تیم است، ممکن خواهد بود.
توجه به این نکته ضروری است که موثرترین راه مواجهه با تعارضها و مدیریت اختلافها مستلزم حل مساله ریشهای منجر اختلاف و تعارض است، به گونهای که ریشه اصلی تعارض هدف قرار گیرد.
مواجهه با مسایل
حل تضادهای داخلی تیم با ملاقات و گفتگوی حضوری آغاز میشود به طوری که افراد بتوانند آشکارا و بدون مانع در مورد موضوعات و مسایل گفتگو کنند.
سپس باید مساله (شرایط منجر به بروز تضاد)،به روشنی تبیین شده، همگان تایید کنند که تمایل به حل اختلافها و تعارضها دارند.
تمامی منظرها را مورد توجه قرار دهید
به تمامی افراد اجازه دهید از منظر خود به مساله و تشریح آن بپردازند، بدون آنکه با توضیح، تفسیر، تعبیر یا انتقاد دیگران مواجه شوند.
طرح پرسش برای شفافسازی و روشنگری قابل قبول است اما باید متمرکز و مبتنی بر شواهد و دادهها باشد و نه افراد و احساسات آنها. استفاده از «گوش دادن فعال»، «بازگویی و تکرار آنچه برداشت کردهاید»، بازخوردهای سازنده و پرسشهای با انتهای باز پیشنهاد میشود.
گزینهها و جایگزینهای پیشنهادی و مورد گفتگو را براساس زمان، هزینه و درآمد یا سایر جنبههایی که به مقایسه کمک خواهد کرد، کمیسازی کنید.
در جستجوی راهکارهای «برنده – برنده»
به کمک چالش فکری (Brain Storming) گزینههای جایگزین را شناسایی یا ایدهها را با یکدیگر ترکیب کنید. از اطلاعات در اختیارتان برای خلق ایدههای جدید و بهتر که پتانسیل پذیرش بیشتر و گستردهتری دارند، استفاده کنید.
با استفاده از روشهای ساختاریافته و نظاممند تصمیمگیری به توافق جمعی (اجماع) یا حداقل گزینهای که توسط همگان پذیرفته شود، برسید.
خاتمه اقدامها را اعلام و تصمیمها را مستند کنید.
اگر راهکاری نیافتید!
در هنگام مواجهه با موانع بیرونی یا برخی تضادهای داخلی، ممکن است در حل و فصل تعارض در درون تیم موفق نشوید. در این موارد شاید آخرین راهکار طرح و ارجاع تعارض / تضاد به افراد ارشدتر و اجبار راهکار با استفاده از اختیارات تنها راهحل باشد. تلاش کنید از این تاکتیک به طور مکرر استفاده نکنید، چرا که میتواند در آینده نارضایتی تیمی، پذیرش توام با عدم رضایت و تضادهای بیشتر در پروژه را در پی داشته باشد.
منبع: کتاب Project Management Tool Kit, The: 100 Tips and Techniques for Getting the Job Done Right
در صورت تمایل در شبکههای اجتماعی با من همراه باشید.