شاید بتوان مهارتهای بین فردی و تیمی را از مهمترین توانمندیها و مهارتهای ضروری برای راهبری یک پروژه قلمداد کرد. بسیاری از مهارتهای رهبری که به عنوان مدیر پروژه باید از خود بروز دهیم، جزیی از مهارتهای بین فردی و کار تیمی محسوب میشوند. مهارتهای رهبری بسیار پر تعدادتر از آن هستند که بتوان آنها را حتی در چارچوب یک کتاب به طور کامل مرور کرد و در واقعیت بخشی از هر کتابفروشی یا کتابخانه به طور معمول به کتابهای حوزه مهارتهای رهبری، کار تیمی و مهارتهای بینفردی اختصاص دارد.
به عنوان یک مدیر پروژه سه مهارت ضروری که همواره در این حوزه در آنها نیاز دارید، عبارتند از:
- مدیریت تعارض
- تصمیمگیری
- حل مساله
توجه به این نکته ضروری است که در بافتار مدیریت پروژه بسیاری از مهارتهای گوناگون بینفردی، کار تیمی و رهبری دقیقا همانند سایر زمینهها و حوزهها به کار میروند، که از جمله آنها میتوان به هوشیاری و آگاهی محیطی، مذاکره، شبکهسازی و هوشیاری و آگاهی سیاسی اشاره کرد (کاربست این مهارتها بسیار فراتر از حوزه مدیریت پروژه است و تقریبا در تمامی شئونات زندگی موضوعیت دارند).
منبع: کتاب A Project Manager’s Book of Tools & Techniques
در صورت تمایل در شبکههای اجتماعی با من همراه باشید.