بوم بازبینی و مرور اسپرینت – The Sprint Review Canvas

برای برگزاری موثر رویدادهای مرور اسپرینت، پیشنهاد می‌شود از بوم بازبینی اسپرینت به عنوان یک الگو استفاده کنید.

در راهنمای اسکرام، بازبینی اسپرینت اینچنین تعریف شده‌است:

بازبینی اسپرینت به عنوان یک جلسه کاری، فرصتی است که تیم اسکرام، نتایج کار خود را به ذی‌نفعان کلیدی ارایه می‌کند و در مورد پیشرفت به سوی هدف محصول گفتگو می‌شود. تغییرات محیطی و آنچه که توسط تیم اسکرام در طول اسپرینت انجام شده‌است، توسط تیم و ذی‌نفعان مرور و بازبینی می‌شود. براساس اطلاعات [به اشتراک گذاشته شده در این رویداد] شرکت‌کنندگان درباره اقدام‌های پیش‌رو هماهنگی خواهند کرد. همچنین ممکن است بک‌لاگ محصول (Product Backlog) برای استفاده از فرصت‌های جدید، بازتنظیم شود.

بازبینی اسپرینت، جلسه کاری مشارکتی با حضور ذی‌نفعان است. در این جلسه، تیم اسکرام پیشرفت خود را به سوی «هدف محصول – Product Goal» بررسی می‌کند و براساس بازخوردهای ذی‌نفعان درباره آخرین «افزونه محصول – Product Increment»، تصمیم می‌گیرد که در گام / تکرار / اسپرینت بعدی روی چه چیزی (هدف) کار کند. بر همین اساس، مالک محصول نیز بک‌لاگ‌محصول را به‌روزرسانی می‌کند.

هدف اسپرینت

مالک محصول جلسه را با مرور هدف اسپرینت آغاز می‌کند و توضیح می‌دهد که افزونه محصول، چگونه تیم را یک گام به هدف محصول نزدیک‌تر کرده‌است.

مولفه‌های بک‌لاگ محصول

در گام بعدی، مالک محصول، اطلاعات مولفه‌هایی از بک‌لاگ محصول که براساس «تعریف انجام شده – DoD»، تکمیل شده‌اند را با ذی‌نفعان به اشتراک خواهد گذاشت.

بازخورد درباره افزونه محصول

هدف بازبینی اسپرینت دریافت بازخورد در مورد افزونه محصول و تعیین کارهایی است که باید در تکرار بعدی در مورد آنها اقدام شود. توسعه‌دهندگان کارهای انجام شده را ارایه می‌کنند و فرصت آزمودن ویژگی‌ها را برای ذی‌نفعان فراهم می‌کنند. توسعه دهندگان ضمن مشاهده تجربه ذی‌نفعان در آزمون‌ها، به پرسش‌ها پاسخ می‌دهند و بازخورد دریافت می‌کنند.

فرصت‌های جدید

در عین‌حال توسعه‌دهندگان نتایج تمامی فرضیه‌هایی را که در طول اسپرینت مورد آزمون قرار داده‌اند را به اشتراک می‌گذارند و اعتبار یا عدم اعتبار فرضیه را با سایرین به اشتراک می‌گذارند.

بازخورد در مورد مولفه‌های بک‌لاگ محصول

رویداد با ارایه مالک محصول خاتمه می‌یابد، ارایه‌ای در مورد مولفه‌هایی از بک‌لاگ‌ محصول که قرار است در اسپرینت بعدی توسط تیم اسکرام روی آنها کار شود. لازم است مالک محصول اطمینان بیابد که این مولفه‌ها، ارزشمندترین گزینه‌ها برای ادامه کار هستند.

منبع: www.kaizenko.com

در صورت تمایل در شبکه‌های اجتماعی با من همراه باشید.

تلگرام

لینکدین

اینستاگرام