۱۳ الگو برای تقسیم و تجزیه روایت‌های کاربری

بسیاری از تیم‌ها با تجزیه و تقسیم روایت‌های کاربری به اجزای کوچک‌تر (روایت‌های کابری کوچک‌تر و قابل انجام در یک اسپرینت) دست و پنجه نرم می‌کنند. در ادامه ۱۳ الگو برای تقسیم و تجزیه روایت‌های کاربری به اجزای کوچک‌تر معرفی می‌شوند، که می‌توان از آنها در جریان گفتگوهای جلسه‌های پالایش بک‌لاگ محصول استفاده کرد.

) از منظر کسب و کار یا کاربر

آیا روایت کاربری برای ذی‌نفعان قابل درک و شفاف است؟

در صورت منفی بودن پاسخ، بازنویسی روایت کاربری را از منظر «کسب و کار» یا «کاربر» در دستور کار قرار دهید.

۲) از منظر ارزش

آیا روایت کاربری شامل «بیانیه ارزش» می‌باشد؟

در صورت منفی بودن پاسخ، بازنویسی روایت کاربری به‌گونه‌ای که ارزش را به‌روشنی تبیین کند، ضروری است.

۳) از منظر شفافیت

آیا توسعه‌دهندگان درک روشن و شفافی از روایت‌کاربری دارند؟

در صورت منفی بودن پاسخ، می‌توان با پاسخ به پرسش‌های توسعه‌دهندگان و افزودن معیارهای پذیرش، روایت کاربری را شفاف کرد.

۴) از منظر اندازه

آیا توسعه‌دهندگان می‌توانند روایت کاربری را برآورد کنند؟

در صورت منفی بودن پاسخ، احتمالا روایت‌کاربری بسیار پیچیده است. توجه داشته باشید احتمالا با افزودن اسپایک (Spike) می‌توان رویکرد بهتری را برای توسعه به‌کار گرفت.

۵) از منظر زمان

آیا تیم می‌تواند روایت کاربری را در زمانی کم‌تر از نیمی از مدت اسپرینت تکمیل کند؟

در صورت مثبت بودن پاسخ، آیا تیم می‌تواند کار را در نیمی از همان زمان (یک چهارم مدت اسپرینت) تکمیل کند؟

در صورت منفی بودن پاسخ، روایت‌ کاربری بزرگ است و لازم است تقسیم و تجزیه آن مورد توجه قرار گیرد.

۶) از منظر معیارهای پذیرش

آیا هر یک از معیارهای پذیرش، خود به تنهایی می‌توانند روایت کاربری مستقل باشند؟

در صورت مثبت بودن پاسخ، پیشنهاد می‌شود روایت‌های کاربری براساس معیارهای پذیرش تقسیم شوند.

۷) از منظر داده

آیا روایت‌های کاربری انواع مختلفی از داده‌ها را پوشش می‌دهد (برای مثال داده‌های، محلی، ملی یا بین‌المللی)؟

در صورت مثبت بودن پاسخ، پیشنهاد می‌شود روایت کاربری را براساس مرزهای داده‌ای تقسیم و تجزیه کنید و برای هر دسته داده، یک روایت کاربری جداگانه ایجاد کنید.

۸) از منظر عملیات

آیا روایت کاربری شامل چند عملیات مختلف است (به عنوان مثال شامل ایجاد، بازیابی، به‌روزرسانی و حذف)؟

در صورت مثبت بودن پاسخ، تفکیک و تجزیه روایت کاربری را از منظر مرزهای عملیاتی مورد توجه قرار دهید و برای هر نوع از عملیات یک روایت کاربری تعریف کنید.

۹) از منظر رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API)

از روایت کاربری به‌کارگیری APIهای چندگانه را ایجاب می‌کند؟

در صورت مثبت بودن پاسخ، تفکیک و تجزیه روایت کاربری را از منظر رابط‌های کاربری منحصر به فرد مورد توجه قرار دهید و برای هر API یک روایت کاربری تعریف کنید.

۱۰) از منظر استثناها

آیا روایت کاربری مدیریت خطاها و استثناها را ایجاب می‌کند؟

در صورت مثبت بودن پاسخ پیشنهاد می‌شود آن را تقسیم و تجزیه کنید، یک روایت کاربری از منظر مسیر موفق (Happy Path) و یک روایت کاربری جداگانه برای سناریوهای مرتبط با خطاها / استثناها.

۱۱) از منظر گردش و جریان کار

آیا روایت کاربری شامل چند مسیر و گردش کار جداگانه برای انجام یک کار واحد است؟

در صورت مثبت بودن پاسخ، پیشنهاد می‌شود آن را براساس جریان‌های کاری منحصر به فرد، تقسیم و تجزیه کنید و برای هر جریان کاری، یک روایت کاربری جداگانه ایجاد کنید.

۱۲) از منظر قواعد کسب و کار

آیا روایت کاربری چندین قاعده کسب و کاری را پوشش می‌دهد؟

در صورت مثبت بودن پاسخ، پیشنهاد می‌شود آن روایت را براساس قواعد تفکیک کنید و برای هر یک گروه منطقا مرتبط به هم از قوانین یک روایت کاربری جداگانه ایجاد کنید. این تفکیک باعث افزایش وضوح، تمرکز بیشتر و بهتر در توسعه و تسهیل در تست و نگهداری می‌شود.

۱۳) از منظر ارزش

آیا روایت کاربری همچنان از منظر کسب و کار و ارزشی که برای آن خلق می‌کند، تنظیم شده‌است؟

در صورت منفی بودن پاسخ، احتمالا روایت کاربری را براساس وظایف فنی خرد و تقسیم کرده‌اید و نه براساس بخش‌های عمودی کسب و کار که نمایانگر ارزش واقعی برای کاربر، سازمان یا کسب و کار هستند.

منبع: www.kaizenko.com

در صورت تمایل در شبکه‌های اجتماعی با من همراه باشید.

تلگرام

لینکدین

اینستاگرام