پرسشها
۱) نگرانی شما بیشتر در کدام زمینه است؟ با همه دوست باشید یا کار را به درستی انجام دهید.
۲) آیا ترجیح میدهید خود کارهای تخصصی را انجام دهید یا دیگران را در انجام کارهای تخصصی مدیریت کنید؟
۳) آیا تصور میکنید بهترین راه برای به سرانجام رساندن یک کار سخت، آن است که خود آن را انجام دهید؟
۴) آیا ترجیح میدهید کارتا پیشبینی پذیر باشد یا به طور مستمر متغیر باشد؟
۵) آیا ترجیح میدهید زمان خود را صرف ایدهپردازی کنید یا تشریح ایدهها برای دیگران؟
۶) آیا به خوبی از پس مدیریت بحرانها بر میآیید؟
۷) آیا ترجیح میدهید به تنهایی کار کنید یا در تعامل با دیگران؟
۸) آیا باور دارید پس از آنکه دیگران برای انجام کاری به شما متعهد شدند، ضرورتی به پایش آنها وجود ندارد؟
۹) آیا بر این باور هستید که دیگران باید برای انجام کارها «خود انگیخته» باشند؟
۱۰) آیا برای تعامل با دیگران در تمامی سطوح سازمانی احساس راحتی میکنید؟
پاسخها
۱) با وجود آنکه حفظ ارتباط کاری خوب با دیگران دارای اهمیت است، اما مدیر پروژه باید تصمیمهایی بگیرد که به صلاح پروژه است، هرچند برخی افراد با آن موافق نباشند.
۲) بسیاری از مدیران پروژه به واسطه عملکرد تخصصی خوبشان انتخاب میشوند. با اینحال، پس از مدیر پروژه شدن، کار شما تشویق دیگران به انجام کارهای تخصصی با کیفیت بالاست و نه آنکه تمام کارها را یکتنه به دوش بکشید.
۳) باور داشتن به خود مهماست. با اینحال مسوولیت مدیر پروژه آن است که دیگران را در مسیر خودباروی برای رسیدن به نقطهای که وظایفشان را با بهترین کیفیت انجام دهند، توسعه دهد.
۴) مدیر پروژه تلاش میکند تا مسایل ناخواسته و برنامهریزی و اقدام واکنشی را به حداقل رسانیده یا کنترل آنها را به موقع به دست بگیرد. با اینحال و به محض وقوع مسایل و مشکلات، مدیر پروژه باید به فوریت برای کاهش پیامدهای آنها بر پروژه اقدام کند.
۵) اگر چه ایده پردازی و ارایه آنها توسط خودتان به عنوان مدیر پروژه میتواند به پروژه کمک کند، اما مسئولیت اصلی شما به عنوان مدیر پروژه آن است که اطمینان بیابید که هر یک از اعضای تیم به درستی تمامی ایدههای توسعه یافته را درک میکنند (و از آن مهمتر، تمامی اعضای تیم فرصت مییابند تا ایدههای خود را مطرح کنند).
۶) وظیفه مدیر پروژه این است که ضمن حفظ خونسردی خود، با ارزیابی شرایط، انتخاب بهترین گزینهها و تشویق اعضای تیم به انجام وظایفشان در مسیر اجرایی کردن راهحلها اقدام کند.
۷) تابآوری و خودانگیختگی از ویژگیهای مهم مدیران پروژه محسوب میشود. با اینحال، کلیدیترین عامل موفقیت هر مدیر پروژهای تسهیل تعامل میان میان گروه متنوعی از متخصصان است.
۸) اگر چه این تصور احتمالی شما درست است که ایفای تعهدات یک عنصر و مولفه پایهای از رفتار حرفهای است، با اینحال باید اطمینان بیابید که افراد تمرکز بر تعهدات خود را حفظ کرده و در عینحال به طور موثر با یکدیگر تعامل و همکاری دارند.
۹) افراد باید خود انگیخته باشند، با اینحال باید افراد را تشویق کند تا ضمن حفظ انگیزه برای انجام کارهای محوله، از فرصتهای پیشروی به خوبی استفاده کنند.
۱۰) مدیر پروژه باید با تمامی افرادی که فعالیتهای مرتبط با پروژه را انجام میدهند تعامل کند از ارشدترین مدیران تا کارکنان پشتیبانی.
منبع: https://www.dummies.com